De classificatie van motorolie

Er zijn 3 verschillende classificatietypen voor de kwaliteit van motorolie:

de API classificatie (American Petroleum Institute), de CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors), deze classificatie werd in 1997 vervangen door de ACEA, en de MIL-spec. classificatie (Military Specification). 

Vanwege de bouwjaren waarover deze problematiek gaat, is CCMC en ACEA niet zo interessant, en daarom niet vermeld. Voor de API kwaliteits-classificatie zijn alleen benzine-varianten vermeld, (TO) betekend technisch niet meer leverbaar.


Heel veel informatie vindt u hier, (let op: opent in een nieuw venster of op uw eigen apparaat als pdf). Deze informatie is ooit in 2008 verzamelt, maar voor de problemen met oude motoren is dat wat minder interessant, en eigenlijk is de data nog steeds actueel.

SF tot SH zijn alleen verbeterings specificaties, deze olie kan in principe in alle voertuigen gebruikt worden. Vanaf SJ worden schadelijke chemische bestanddelen in de olie drastich verminderd. 


Een motorolie waarin ongeveer 0,1% (of meer) fosfor voorkomt, zal makkelijk zorgen voor de gewenste slijtage bescherming voor oudere motoren, in feite zou 0.07% dit makkelijk moeten kunnen doen. Als vuistregel geldt daarbij, dat het zink aandeel ongeveer 10% hoger ligt, maar er zijn uitzonderingen op deze regel.

API Service
Categorie
soort olie: tijdperkfosforOude API / gerelateerde Mil.& Ind.specs: 
SA (TO) Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken,
de enige toegevoegde dopes (= additieven) zijn een
stolpuntverlagend en een antischuimmiddel.
spec in gebruik vanaf 1930ML
Straight mineral oil 
SB (TO)Voor motoren die onder lichte bedrijfsomstandigheden
werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen
slijtage, oxidatie en lagercorrosie noodzakelijk is
spec in gebruik vanaf 1930MM
Inhibited oil, minimum duty
SC (TO)Olie met dopes tegen slijtage, roestvorming, lagercorrosie
en sludgevorming (drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur. Aanbevolen door Amerikaanse
autofabrikanten voor blokken van 1964 tot 1967
benzine motoren t/m 1967 MS (1964)
1964 MS warranty
approved,
M2C101-A 
SD (TO)Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als
de SC olie. Door Amerikaanse autofabrikanten aanbevolen voor benzinemotoren van 1968 tot 1971. 
benzine motoren t/m 1971MS (1968)
1968 MS warranty
approved,
M2C101-B, 
6041-M (before July 1970
SE (TO)Deze olie geeft meer bescherming tegen olie oxidatie,
lagercorrosie en roestvorming en tevens een verbeterde
bescherming tegen sludgevorming bij hoge temperatuur. 
benzine motoren van 1972 t/m 19791972 warranty approved,
M2C101-C, 6136-M
(prev.6041-M Rev.), MIL-L-46152A 
SF (TO)Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen
slijtage, oxidatie, roestvorming , drab- en lakvormige
afzettingen en met verbeterde oxidatiestabiliteit.
Voorgeschreven door automobiel- fabrikanten
van 1980 tot 1985
benzine motoren van 1980 t/m 19881980 warranty approved,
M2C153-D,
MILL-46152B/C, 6048-M, 6049-M 
SG (TOOlie voor benzinemotoren tot 1990,
geschikt voor turbo.
benzine motoren
van 1989 t/m 1993
fosfor
max. 0.12%
1989 warranty approved,
MIL-L-46152D
SH (TO)Olie voor moderne benzinemotoren.
Zeer sterk brandstofbesparend. 
benzine motoren
t/m 1996
fosfor aandeel
0.08-0.1% max
ZDDP
max. 1600ppm
SJ Olie voor moderne benzinemotoren,
nog beschikbaar,
technisch wel het absolute minimum
vanaf 1996,
benzine motoren
t/m 2001 (G2)
ZDDP
max. 800ppm 
SLdeze spec. is t.o.v. SJ op de volgende punten verbeterd:
olieverbruik (minder vluchtig); brandstofverbruik;
oxidatie stabiliteit; minder afzettingen op de hete
onderdelen van de motor (zoals zuigerveren);
schuim stabiliteit.
vanaf 1998,
vermogensmotoren t/m 2004 (G3)
ZDDP
max. 400ppm  
SMSM oliën zijn erg efficiënt bij lage temperaturen,
en bestand tegen oxidatie en vorming van bezinksel.
Ze behouden hun uitstekende eigenschappen
gedurende de volledige levensduur.
vanaf 2004,
benzine motoren
t/m 2010 (G4)
fosfor
max. 0.06-0.08% in
0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 en 10W-30
<< N.B.: dit geeft
geen garantie 
dat het ook in
andere grades zit!!!
SN Momenteel (2020) zijn dit de moderne oliën die de
hoogste beschermingsgraad kunnen bieden aan
de motor, evenals een hoge efficiëntie. SN oliën
helpen brandstof te besparen.
Ze voorkomen dat de turbo vroegtijdig verslijt, zonder agressieve effecten op afdichtingen en pakkingen
vanaf in 2010, huidige benzinemotoren  
300Vbeyond all specs: de enige momenteel nog
verkrijgbare olie die nog de specificaties bezit,
die u graag in uw klassieke voertuig wilt gebruiken. 
benzinemotoren tot en met 1988