De classificatie van motorolie
Er zijn 3 verschillende classificatietypen voor de kwaliteit van motorolie:
de API classificatie (American Petroleum Institute), de CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors), deze classificatie werd in 1997 vervangen door de ACEA, en de MIL-spec. classificatie (Military Specification).
Vanwege de bouwjaren waarover deze problematiek gaat, is CCMC en ACEA niet zo interessant, en daarom niet vermeld. Voor de API kwaliteits-classificatie zijn alleen benzine-varianten vermeld, (TO) betekend technisch niet meer leverbaar.
Heel veel informatie vindt u hier, (let op: opent in een nieuw venster of op uw eigen apparaat als pdf). Deze informatie is ooit in 2008 verzamelt, maar voor de problemen met oude motoren is dat wat minder interessant, en eigenlijk is de data nog steeds actueel.
SF tot SH zijn alleen verbeterings specificaties, deze olie kan in principe in alle voertuigen gebruikt worden. Vanaf SJ worden schadelijke chemische bestanddelen in de olie drastich verminderd.
API Service
Categorie | soort olie: | tijdperk | fosfor | Oude API / gerelateerde Mil.& Ind.specs: |
---|---|---|---|---|
SA (TO) | Voor motoren die onder lichte
omstandigheden werken, de enige toegevoegde dopes (= additieven) zijn een stolpuntverlagend en een antischuimmiddel. | spec in gebruik vanaf 1930 | ML Straight mineral oil | |
SB (TO) | Voor motoren die onder lichte
bedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage, oxidatie en lagercorrosie noodzakelijk is | spec in gebruik vanaf 1930 | MM Inhibited oil, minimum duty | |
SC (TO) | Olie met dopes tegen slijtage, roestvorming,
lagercorrosie en sludgevorming (drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur. Aanbevolen door Amerikaanse autofabrikanten voor blokken van 1964 tot 1967 | benzine motoren t/m 1967 | MS (1964) 1964 MS warranty approved, M2C101-A | |
SD (TO) | Geeft een betere bescherming op dezelfde
punten als de SC olie. Door Amerikaanse autofabrikanten aanbevolen voor benzinemotoren van 1968 tot 1971. | benzine motoren t/m 1971 | MS (1968) 1968 MS warranty approved, M2C101-B, 6041-M (before July 1970 | |
SE (TO) | Deze olie geeft meer bescherming tegen olie
oxidatie, lagercorrosie en roestvorming en tevens een verbeterde bescherming tegen sludgevorming bij hoge temperatuur. | benzine motoren van 1972 t/m 1979 | 1972 warranty approved,
M2C101-C, 6136-M (prev.6041-M Rev.), MIL-L-46152A | |
SF (TO) | Een olie met verder verbeterde
eigenschappen tegen slijtage, oxidatie, roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxidatiestabiliteit. Voorgeschreven door automobiel- fabrikanten van 1980 tot 1985 | benzine motoren van 1980 t/m 1988 | 1980 warranty approved,
M2C153-D, MILL-46152B/C, 6048-M, 6049-M | |
SG (TO | Olie voor benzinemotoren tot 1990,
geschikt voor turbo. | benzine motoren
van 1989 t/m 1993 | fosfor max. 0.12% | 1989 warranty approved,
MIL-L-46152D |
SH (TO) | Olie voor moderne benzinemotoren.
Zeer sterk brandstofbesparend. | benzine motoren
t/m 1996 | fosfor aandeel
0.08-0.1% max ZDDP max. 1600ppm | |
SJ | Olie voor moderne benzinemotoren,
nog beschikbaar, technisch wel het absolute minimum | vanaf 1996, benzine motoren t/m 2001 (G2) | ZDDP max. 800ppm | |
SL | deze spec. is t.o.v. SJ op de volgende punten
verbeterd: olieverbruik (minder vluchtig); brandstofverbruik; oxidatie stabiliteit; minder afzettingen op de hete onderdelen van de motor (zoals zuigerveren); schuim stabiliteit. | vanaf 1998,
vermogensmotoren t/m 2004 (G3) | ZDDP max. 400ppm | |
SM | SM oliën zijn erg efficiënt bij lage temperaturen, en bestand tegen oxidatie en vorming van bezinksel. Ze behouden hun uitstekende eigenschappen gedurende de volledige levensduur. | vanaf 2004,
benzine motoren t/m 2010 (G4) | fosfor max. 0.06-0.08% in 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30 en 10W-30 | << N.B.: dit geeft geen garantie dat het ook in andere grades zit!!! |
SN | Momenteel (2020) zijn dit de moderne oliën die
de hoogste beschermingsgraad kunnen bieden aan de motor, evenals een hoge efficiëntie. SN oliën helpen brandstof te besparen. Ze voorkomen dat de turbo vroegtijdig verslijt, zonder agressieve effecten op afdichtingen en pakkingen | vanaf in 2010, huidige benzinemotoren | ||
300V | beyond all specs: de enige momenteel nog verkrijgbare olie die nog de specificaties bezit, die u graag in uw klassieke voertuig wilt gebruiken. | benzinemotoren tot en met 1988 |